ភ្នំពេញៈ ​ខណៈ​ពេល​ទីតាំង​ដី​បន្សល់ពី​ការ​វាយ​កម្ទេច​កុដិ​បុរាណ​ចំនួន​ ៣​ ដែល​ត្រូវ​បាន​អះអាង​ថា ​មាន​អាយុ​កាល ​៩២ ​ឆ្នាំ ​ដោយបាន​ចាប់​ផ្តើម​កសាង​នា​អំឡុង​ឆ្នាំ​ ១៩៣០ ​ក្នុង​បរិវេណ​វត្ត​ឧណ្ណាលោ​ម ត្រូវបាន​រក្សា​ទុក​ដោយ​អំណាច​លិខិត​ជូន​ដំណឹង​របស់​ក្រសួង​វប្បធម៌​ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈចុះ​ថ្ងៃទី​​ ២១ ​ខែ ធ្នូ ឆ្នាំ​ ២០២២ ​ខណៈព្រះចៅ​អធិការ​នៃ​វត្ត​ផ្សេង​ដែល​មាន​សំណង់​ក្នុង​វត្ត​ចុះ​បញ្ជី​ជា​សម្បត្តិ​បេតិកភ​ណ្ឌ​ជាតិបាន​ត្អូញត្អែរ​ពី​ការ​លំបាក​ក្នុងការ​ស្នើ​សុំ​ការ​ជួស​ជុល ដោយ​នីតិ​វិធី​នៃ​ការ​អនុញ្ញាត​យឹត​យ៉ាវ​ពេក​។​


​ដោយ​សារ​ការ​វាយក​ម្ទេច​ទាំង​ ៣​ ខាងលើ​ក្នុង​វត្ត​ឧណ្ណា​លោម ដែល​គ្រប់គ្រង​ដោយ​សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ​នៃ​គណៈ​មហា​និកាយ និង​ការ​ផ្តើម​វាយកម្ទេច​ចេតិយ​បុរាណ​ក្នុង​វត្ត​បទុម​វ​តី​រាជ​វ​រា​រាម​ដែល​ទប់​ស្កាត់​ទាន់​ពេល បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​ភាព​ចម្រូង​ចម្រាស​ផ្នែក​ការ​ថែរក្សា​មរតក​ជំនាន់​មុនពី​សំណាក់​ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​វត្ត ​ព្រះ​សង្ឃ​គ្រប់​គ្រង​វត្ត​ដែល​មាន​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​តាំងនៅ ហាក់​បាន​បង្ហាញ​​ពី​ការលំបា​ក​ក្នុងការ​សហ​ការ​ជាមួយ​អាជ្ញា​ធរ​ផ្នែក​អភិ​រក្ស​នៃ​ក្រសួង​វប្ប​ធម៌​និង​វិចិត្រ​សិ​ល្បៈ​ទៅ​វិញ​។​

​ក្រឡេក​ទៅ​មើល​វត្ត​ចិន​ដំ​ដែក​ខាង​ជើង​ដែល​មាន​ទីតាំង​នៅ​ខាងជើង​រមណីយ​ដ្ឋាន​វ​ត្ត​ភ្នំ និង​ជិត​រង្វង់​មូល​គល់​ស្ពាន​ជ្រោយ​ចង្វារ​ខា​ងលិច ដែលជា​វត្ត​ចំណាស់​មួយ​មាន​សំណង់​ព្រះវិហារ​បុរាណ​ធ្វើ​អំពី​ឈើ​មាន​អាយុ​កាល​យ៉ាង​ហោច​ជិត​ ១៤០ ​ឆ្នាំ ដែលបាន​កសាង​រួ​ចរាល់​នៅ​​ពុទ្ធ​សករាជ​ ២៤៣០ និង​ត្រូវ​ចុះប​ញ្ជី​ជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ជាតិ​យូរ​មក​ហើយ​។

​ព្រះ​តេជព្រះ​គុណ អ៊ុក ង៉ូ​វ ព្រះ​ចៅ​អធិការ​វត្ត​ចិន​ដំ​ដែក​ខាង​ជើង ហាក់​មិន​មាន​មោទន​ភាព​ខ្លាំង​ចំពោះ​ការ​ចុះបញ្ជី​ជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​នាពេលកន្លង​មក​នេះ​ទេ ដោយ​សារ​តែការស​ហការ​សម្រាប់​ការ​ជួស​ជុល​ប្រើ​ពេល​យូរ​ពេក​រហូត​ដល់​រាប់​ឆ្នាំ​។


​ព្រះអង្គមាន​ថេរ​ដីកា​ថា វត្ត​របស់​ព្រះអង្គ​បាន​ដាក់​លិខិត​សុំ​ជួស​ជុល​វិហារ​បុរាណ​តាំង​ពីព្រះចៅ​អធិការ​មុន​រយៈ​ពេល​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំមុន​ព្រះ​អង្គ​ឡើង​ជា​ចៅអធិការ​ ហើយមកដ​ល់​ព្រះ​អង្គ​គ្រប់​គ្រង​វត្ត​រយៈ​ពេល​៣​ឆ្នាំ ទើប​ព្រះអង្គ​ទទួល​បាន​ការ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ជួស​ជុល​ពី​ក្រសួង​វប្ប​ធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​។


​ព្រះអង្គ​មាន​ថេរ​ដីកា​ថា​៖ «​លំបាក​រឿង​មួយ​ គឺ​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ជាតិ​នោះ [​ពេល​អាត្មា​]​យក​ឯក​សារ​សុំ ក៏​[​មន្ត្រី​ជំនាញ​]​មិន​បាន​ស៊ី​ញ៉េ​។ និយាយ​រួម ចូល​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ជាតិ​គ្រាន់​តែ​ល្អ​មើល​ប៉ុណ្ណឹង​»​។

​ព្រះអង្គ​បន្តថា​៖ «​អាត្មា​ភាព​ស្នើសុំ​ក្រសួង​វប្បធម៌​ឱ្យធ្វើ​ការងារ​ ដោយ​រា​ល់ស​ម្ប​តិ្ត​បេតិក​ភណ្ឌ​ជាតិ​តាម​ស្ថា​ប័ន និង​វត្ត​អារាម​ណា​ក៏ដោយ នៅ​ពេល​ដែល​ស្នើ​សុំ​គណៈ​កម្មាធិ​ការ​ត្រួត​បេតិក​ភណ្ឌ​នៃ​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ ឱ្យ​គាត់​ចុះ​មក​មើល​ពី​ផល​ប៉ះ​ពាល់​ក្នុង​វត្ត​ផង​»​។​

​ព្រះ​ចៅ​អធិការ​អង្គ​នេះ បាន​អះ​អាង​ថា សំណង់​បេតិក​ភណ្ឌ​ក្នុង​វត្ត​ដែល​ចាស់​ទ្រុឌ​ទ្រោម​ដូចជា​ព្រះវិហារ​ជា​ដើម គឺ​ត្រូវ​ការ​ជួស​ជុល​ចាំ​បាច់​ណាស់​ព្រោះ​វា​ជា​កន្លែង​សកា្ក​រ​បូជា និង​ជា​កន្លែង​ប្រារព្ធ​កម្ម​វិធី​ផ្សេងៗ​ដែល​មាន​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​ច្រើន ហើយត្រូវ​គិតពី​សុវត្ថិ​ភាព​ជា​ចាំ​បាច់​។​

​ព្រះអង្គ​មាន​ថេរ​ដីកា​ថា​៖ «​លោក​មានការ​ស្នើ​សុំសូម​មេត្តា​ខាង​ក្រសួងឱ្យធ្វើ​ការងារ​ព​ន្លឿ​ន​ឆាប់​រហ័ស កុំ​ឱ្យមាន​បញ្ហា​​អ្វីមួយកើត​ឡើង​រួច​បន្ទោស​តែ​លោក ​ដោយ​ថា​លោក​មិន​បាន​ជួយ​ជ្រោម​ជ្រែង​និង​ចូលរួម​អភិរក្ស​»​។

​ព្រះអង្គ​បន្ត​ថា​៖ «​អាត្មា​មាន​បទពិ​សោធន៍​រួច​ហើយ ​ព្រះចៅអធិការ​មុន ​សុំ​ពេក​ប៉ុន្តែ​មិនបាន​ មក​បាន​នៅ​ជំនាន់​អាត្មា​ ហើយ​ជំនាន់​អាត្មា​សុំ​ ៣​ ទៅ​ ៤​ ឆ្នាំ​ទើប​បាន ទាល់​តែ​មាន​អន្តរា​គមន៍​ពី​អ្នក​នេះ​អ្នក​នោះ​ជាដើម​ ទើប​ស៊ី​ញ៉េ​ឯក​សារ​ឱ្យ​ជួស​ជុល​»​។

​ព្រះអង្គ​ សូ សារឿន ដែល​បាន​កាន់​តួនាទី​ជា​ព្រះគ្រូ​សូត្រស្តាំ​តាំង​ពី​ឆ្នាំ​ ២០១១ ​ក្នុង​វត្ត​ឧណ្ណា​លោម​ជាទី​ដែល​គណៈ​សង្ឃ​ក្នុង​វត្ត​បាន​សម្រេច​វាយ​កម្ទេច​កុដិ​ចំនួន​៣​ដែល​នៅ​ជាប់ៗ​គ្នា​នាំឱ្យ​មាន​ប្រតិ​កម្ម​រិះគន់​ពី​មហា​ជន​នោះ ​បាន​មាន​ថេរ​ដីកា​ថា គ្មាន​ព្រះ​សង្ឃ​និង​អាចារ្យ​គណៈក​ម្មការ​វត្តណា ​បាន​ដឹង​អំពី​ការចុះ​បញ្ជី​កុដិ​ទាំង​៣​នោះ​ជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ជាតិ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​ ២០១៧ ​ដូច​ការ​អះអាង​របស់​ក្រសួង​ឡើយ​។

​ព្រះអង្គ សូ​ សារឿន មាន​ថេរ​ដីកា​ថា​៖ «​អាត្មា​ភាព​ទទួល​ស្គាល់​ថា វត្ត​នេះ​មាន​កុដិ​ចាស់​មួយ​ចំនួន​ដែរ ប៉ុន្តែ​កុដិ​ខ្លះ​មិនគួរ​ត្រូវ​បាន​រាប់​ប​ញ្ចូល​ជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​​ទេ ព្រោះ​វា​គ្មាន​លក្ខណៈ​អ្វី​ជា​វប្បធម៌​ទេ វា​គ្រាន់តែ​ជា​កុដិ​ចាស់​ធម្មតា ហើយ​វា​ក៏​ចាស់​ទ្រុឌ​ទ្រោម​មិន​អាច​ជួស​ជុល​បាន ដូច​ករណី​ដូច​កុដិ​ដែល​ត្រូវ​វាយ​ចោល​នេះ​ជា​ដើម​»​។

​ទោះ​បីជា​បែប​ណា ​ព័ត៌មាន​នៃ​ការ​មិន​សហ​ការ​ពី​សំណាក់​មន្ត្រី​ជំនាញ​ផ្នែក​បេតិក​ភណ្ឌ​របស់​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រសិ​ល្បៈហាក់​បាន​ច្រាន​ចោល​ដោយ​លោក ឡុង ប៉ុណ្ណា​ស៊ី​រី​វត្ថ អ្នក​នាំ​ពាក្យ​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ ​ដោយ​អះអាង​ថា ក្រុម​ការងារ​ផ្នែក​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​តែង​ផ្តល់​យោ​បល់​ដល់​ព្រះគ្រូ​ចៅអធិការ​លើ​ការ​ការពារ​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ និង​បន្ថែម​ថា​ក្រសួង​រង​ការ​លំបាក​ច្រើន​ណាស់​លើ​កិច្ច​ការ​អភិរក្ស​នេះ​។

​លោក ឡុង ​ប៉ុណ្ណា​ស៊ី​រី​វត្ថ ​អះអាងថា​៖ «​ក្រសួង​[​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​]​រងទុក្ខ​វេទនា​ដោយ​សារ​ការកា​រពារ​ស​ម្ប​តិ្ត​បេតិក​ភណ្ឌ​»​។​

​លោកបាន​បន្ត​ថា​៖ «​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​មិន​មែន​ចេះតែ​ចង់​ជួស​ជុល​ពេល​ណា បាន​ពេល​នោះទេ គឺ​គេ​ត្រូវ​សិក្សា​មើល​ពី​ផល​ប៉ះពាល់​ដែល​អាច​កើត​មាន​ ព្រោះ​វា​អាច​ក្លាយជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​បាន​ដោយ​ផ្អែកលើ​សំណង់​ល្អ ភាព​ប្រណីត ​ចម្លាក់​ក្បាច់​ដែល​គ្មាន​អ្វី​ប្រដូច​បាន​»​។

​អ្នកនាំ​ពាក្យ​រូបនេះ​បន្ថែម​ថា​៖ «​គ្រប់​សំណង់​ក្នុង​វត្ត​ដែល​មិន​មាន​ចុះបញ្ជី​ជា​សំណង់​បេតិក​ភណ្ឌ​មាន​អាយុ​កាល​ត្រឹម​ ១០ ​ទៅ​ ២០ ​ឆ្នាំ​អី ចង់​វាយ​វា​ធ្វើ​អ្វី​ក៏​ធ្វើ​ចុះ ​ក្រសួង​មិន​ទៅ​រារាំង​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ​សំណង់​បុរាណ​ដល់​មាន​អាយុ​កាល​យូរ​ឆ្នាំ​រហូត​ដល់​១០០​ឆ្នាំ​អី ដែ​ល​នៅ​ស្អាត​ រឹងមាំ ​និង​មាន​ក្បូរ​ក្បាច់​ល្អ​មិន​មាន​ច្រើន​ឡើយ​។ សំណង់​ដែល​ជា​ប់​ជា​បេតិក​ភណ្ឌ​បាន លុះ​ត្រាតែ​វា​មាន​តម្លៃ​ផ្នែក​សិល្បៈ​និង​ជាប់​ជា​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​»​។

​ដំណើរ​ឆ្ពោះ​ទៅ​មុខ មន្ទីរ​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ​គ្រោង​នឹង​ស្នើ​សុំ​ការអ​នុញ្ញាត​ពី​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​ ដើម្បី​បោះពុម្ព​ឯក​សារ​ដែល​ខ្លួន​បាន​ចងក្រ​ង​ស្តីពី​ចុះ​បញ្ជី​សំណង់​បុរាណ​ជា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​និង​ស្ថានីយ​បុរាណ​នានា​នៅ​ទីតាំង​រាជធានី​ភ្នំពេញ ​សម្រាប់​ដាក់​តម្កល់​នៅ​តាម​ទីតាំង​វត្ត​អារាម​និង​ស្ថា​ប័ន​ដែល​មាន​សំណង់​ចុះ​បញ្ជី​។

​លោក ជុំ វុ​ឌ្ឍី ​ប្រធាន​មន្ទីរ​វប្បធម៌​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ បាន​អះអាង​ថា ឯកសារ​ចង​ក្រង​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ដែល​បាន​ចុះ​បញ្ជី​នៅ​រាជ​ធានី​ភ្នំពេញ​ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​រួច​រាល់​សម្រាប់​កា​របោះពុ​ម្ព ដែល​រហូតមក​ទល់​ពេល​នេះ ​មន្ទីរ​រាជធា​នី​ភ្នំពេញ​នៅ​ត្រូវសុំ​ការ​អនុញ្ញាត​ពី​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ​ដើម្បី​សុំ​សិទ្ធិ​ការពារ​កម្ម​សិទ្ធិបញ្ញា ​និង​ការ​កៀរគ​ថវិកា​សម្រាប់​ដំណើរ​ការ​បោះ​ពុម្ព​។

​លោក វុ​ឌ្ឍី ​បញ្ជាក់​៖ «​ឯក​សារ​នោះ ​ក្រោយ​បោះ​ពុម្ព​រួចនឹងត្រូវ​ដាក់​តម្កល់​នៅតាម​បណ្តា​វត្ត​ដែល​ពាក់​ព័ន្ធ ដើម្បី​បាន​ជា​ដំណឹង​និង​ព័ត៌មា​ន ផ្ញើ​ទៅ​កាន់​ក្រសួង ​និង​អាជ្ញា​ធរ​ពាក់​ព័ន្ធ​ ជា​ពិសេស​មន្ទីរ​ធម្មកា​រ​និង​សា​សនា ​និង​ក្រសួង​ធម្មការ​និង​សាសនា​»​។

​លោក ធុ​យ ចាន់​ធួន អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​និង​បុរាណ​វិទ្យា​នៃ​រាជ​បណ្ឌិត្យ​សភា​កម្ពុជា ​បាន​អះអាង​ថា ក្នុង​តម្លៃ​ណា​ក៏ដោយ​ការថែ​រក្សា​សម្បត្តិ​បេតិក​ភណ្ឌ​ពិតជា​មាន​សារៈ​សំខាន់​សម្រាប់​ជាតិ ​ដើម្បី​បញ្ជាក់​ពី​អត្ត​សញ្ញាណ​និង​ស្នា​ដៃ​របស់​បុព្វ​បុរស​ដែល​បាន​សាង​។

លោកបាន​បញ្ជាក់​ថា​៖ «​មនុស្ស​យើង​ត្រូវតែ​ថែរក្សា​សម្បត្តិ​បេតិកភ​ណ្ឌ​របស់ខ្លួ​ន ប្រសិន​បើ​មនុស្ស​ណា ​សង្គម​ណា​ដែល​មិន​បាន​រក្សា​បេតិក​ភណ្ឌ​រប​ស់ខ្លួន ​នោះ​ខ្លួនឯង​នឹង​មិន​យល់​អំពី​អ្វី​ដែល​ជា​ភ័ស្តុតាង​ពី​ជីដូន​ជីតា និង​បង​ប្អូន​ខ្លួន​បាន​បន្សល់​ទុក​ឡើយ​»។

​នៅក្នុង​លិខិត​ជូន​ដំណឹង​របស់​ក្រសួង​វប្បធម៌​និង​វិ​ចិត្រសិល្បៈ​ចុះ​ថ្ងៃទី​ ២១ ​ខែធ្នូ ​ស្តីពី​ការរក្សា​ទីតាំង​ដី​ដែល​វា​យក​ម្ទេច​កុដិ​នៅ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម​នោះ ​បាន​រំលេច​ថា​៖ «​កិច្ច​ការពារ​បេតិក​ភណ្ឌ​វប្បធម៌​ គឺជា​ភារកិច្ច​របស់​កូន​ខ្មែរ​គ្រប់​រូប​!»៕